A Murmo csoportszobája 2019. március 9-én Csáky-Pallavicini Zsófia (klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus, pszichoterapeuta) előadásának adott otthont a Tematikus Szülő Klub előadássorozat aktuális eseményeként „Ki világosít fel kit???- Szexuális nevelés a családban” címmel. Sok családban a szexualitás kényes témakör lehet, hiszen nehézséget okozhat megtalálni a megfelelő kifejezéseket, amelyek érthetőek és feldolgozhatóak a gyermekek számára. A szülők gyakran tartanak a nagy beszélgetéstől, és igyekeznek húzni, halasztani azt, esetleg az iskolai felvilágosításra bízni a feladatot.
A témával kapcsolatos feszengés érezhető volt eleinte az előadásra érkezők körében is, ám ezt hamar feloldotta az előadó, Csáky-Pallavicini Zsófia, aki magától értetődő természetességgel beszélt a témáról, mindezt saját esetekkel, tapasztalatokkal színesítve. A történeteit hallgatva hamar egyértelművé vált, hogy őt nem lehet egykönnyen zavarba hozni, és ez a közönségre rendkívül bátorítóan hatott. Az előadás végére már teljesen oldott volt a hangulat, többen is megosztották személyes élményeiket, félelmeiket, kérdéseiket. Egymás történeteinek hallgatása mindenképp hozzásegíthetett minket, hallgatókat ahhoz, hogy ezt a témát igazán megközelíthetőnek és megbeszélhetőnek éljük meg.
Zsófia az előadás során többször is hangsúlyozta, hogy a szexuális felvilágosítás nem egyetlen beszélgetés, hanem egy évek alatt lejátszódó folyamat. Megnyugtató hír volt mindenki számára, hogy ebből kifolyólag egy beszélgetéssel nem is lehet elrontani az egészet. Ha esetleg valakit váratlanul ér a gyermek kíváncsiskodó kérdése, és nem megfelelően fogalmazza meg a válaszát, vagy zavarában eltereli a témát, akkor még mindig ott van egy másnapi beszélgetés lehetősége, amikor már felkészültebben állhat a gyerek elé.
A megjelenő kíváncsiság teljesen érthető a gyerekek részéről, hiszen a mindennapi életük során gyakran találkozhatnak kisbabákkal vagy várandós nőkkel, ami előbb utóbb megérleli bennük a kérdéseket: honnan érkeznek a kisbabák? hogyan érkeznek a világra a kisbabák? hogy kerülnek be a kisbabák a pocakba? Az előadó az információadagolás fokozatosságára hívta fel a figyelmet: érdemes mindig annyit elmondani a gyereknek amennyit kérdez, a számára érthető módon egyszerűsítve. Először általában a megszületésről, a baba méhen belüli növekedéséről kérdeznek, és csak később a megtermékenyülésről, a nemi aktusról.
Óvodáskor környékén már fontos, hogy felmerüljön ez a téma, ugyanis beszélgetés nélkül a gyerekek saját hiedelmeket dolgoznak ki a kérdés megválaszolására (az előadó példájával élve például azt, hogy a kisbaba az anyuka hasának kipukkadásával születik), amelyek számunkra abszurdnak tűnhetnek, de nekik komoly szorongást okozhatnak. Ha egy kisgyerek 7-8 éves koráig semmit nem kérdezett még a babaszületés témájában, akkor valószínűleg lemaradtunk valamiről, ami zajlik benne, és érdemes kezdeményezni a beszélgetést.
Az előadás fontos mondanivalója volt, hogy a gyermekek szexuális nevelése sokkal hamarabb megkezdődik, mint azt mi elsőre gondolnánk. A szexualitásról való beszélgetést megelőzi egy alapozó időszak, amikor is fontos a családban a bizalmi légkör megteremtése, hogy a későbbiekben a gyermek merjen kérdéseket feltenni, és ne érezze úgy, hogy tabukat döntöget, vagy nevetségessé válik. Mérföldkőnek tekinthető a szexuális nevelés szempontjából a 2-3 éves kor, ami az elsődleges nemi jellegek felfedezésének időszaka. Ekkor fontos, hogy legyenek a családban bátran kimondható szavak a nemi szervekre, mert ez könnyedebbé teszi a későbbiekben a kommunikációt, és nem válik szorongást keltő témává a gyerek számára.
Óvodáskorban kerül sor a határok kiépítésére, vagyis annak leszögezésére, hogy a nemi szerv mindenkinek a sajátja, így azt idegeneknek mutogatni, vagy másokét piszkálni nem helyénvaló. Persze ez egy kisgyereknél nem mindig megy könnyen, hiszen sokáig kifejezetten szeretnek meztelenül rohangálni a szülők számára legkevésbé alkalmas időpontokban, például egy vendégség során. Ilyen esetekben a környezet reakciója semmiképp sem lehet megszégyenítő, hiszen a határok meghúzása fontos, de ugyanakkor fokozatos folyamat, ahol idő kell a kapcsolatok és helyzetek közötti különbségek megtanulására a gyermeknek.
A kisiskoláskor egy nyugodtabb időszaknak tekinthető a szexuális fejlődésben. A kihívást ekkor az jelentheti a szülők számára, hogy megakadályozzák, hogy a gyermek idő előtt találkozzon a médiában vagy az interneten nem neki való tartalmakkal. Egy amerikai kutatás szerint egy átlagos gyerek 11 évesen találkozik először pornográf tartalmakkal az interneten, ami rendkívül korai életkor és számos káros hatással járhat a fejlődésére. Ekkor még érzelmileg és testileg is felkészületlenek a gyerekek, így nem biztos, hogy önállóan fel tudják dolgozni a látottakat, azok megijeszthetik őket. Ilyenkor kiemelten fontossá válhat a jó kapcsolat a szülővel, és a tabumentes kommunikáció, illetve ajánlott az internetes szűrőprogramok használata is megelőzés céljából.
A serdülőkor lehet a szexuális nevelés szempontjából a legrettegettebb időszak sok szülő számára. Ebben az időszakban azonban már nehéz nevelni, a hangsúly a kommunikáción, a sok beszélgetésen van, de azt is fontos elfogadni, hogy ebben a korban gyakran már nem a szüleivel beszéli meg a serdülő a felmerülő kérdéseit. Az előadó kiemelte azt a hiányosságot, hogy a legtöbb serdülő sokat tud a szexről, de a hozzá kapcsolódó érzelmekről, vagy a párkapcsolatokról már kevesebbet. Így ebben a korban a szülő a saját párkapcsolati tapasztalatainak, esetleges csalódásainak és a csalódás feldolgozási stratégiáinak megosztásával segíthet a legtöbbet.
Az előadás végeztével számos új és hasznos információ birtokában léptünk ki a csoportszobából. Az előadás nemcsak azok számára volt érdekfeszítő, akik a gyermekeik miatt érkeztek az előadásra, hanem azoknak is, akik a saját gyerekkori, serdülőkori tapasztalataikat új fényben láthatták meg. A MURMO ajtaján minden szülő és érdeklődő egy kicsit megerősödött magabiztosággal léphetett ki, reflektálva a múltbeli élményekre és felkészülten a rá váró kihívásokra.