ADHD témája a szülőklubon

ADHD témája a szülőklubon

ADHD a családban – Szülőklub összefoglaló

A Murmo Tematikus Szülő Klubjában 2022. feburár 12-én Martsa Zsuzsa, klinikai szakpszichológus előadásán vehettek részt a szülők, és hasznos elméleti és gyakorlati információkat kaphattak az ADHD, vagyis a Figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (angolul: Attention Deficit and Hyperactivity Disorder) témájában.

Zsuzsa azzal kezdte az előadást, hogy az ADHD-val kapcsolatos a tévhiteket eloszlassa, és felhívta arra a figyelmet, hogy a napjainkban számos elérhető figyelemzavarral és hiperaktivitással kapcsolatos forrás ellenére, még mindig nagyon gyakran a rossz gyerek szinonimájaként találkozhatunk velük. Mivel a hiperaktivitás bizonyos tünetei, mint például a mozgásigény, a kisgyermekkori normál fejlődés velejárói, így az ehhez hasonló nem egyértelmű kérdések és válaszok sok bizonytalanságra és félreértésre adnak okot. Emellett nehézséget okoz az is, hogy alapvetően nagyon sok más gyermek pszichiátriai betegség tünete is lehet egyfajta túlmozgékonyság, figyelmetlenség. A teljesség igénye nélkül ilyen betegségek lehetnek: tik zavar, tanulási vagy viselkedési zavar, major depresszív epizód. Fontos ezért nagyon jól körbejárni a helyzetet, szülőként szakember segítségét igénybe venni, hogy el tudjuk dönteni miről van szó. A végső döntés meghozatala mindig orvosi kompetencia.

ADHD-ról akkor beszélünk, ha a három fő nehézség (túlmozgékonyság impulzivitás és figyelemzavar) együttes időben áll fenn. Ezekhez összesen 18 figyelemfelhívó tünetet társíthatunk, mely segíthet a szülőknek is eligazodni. Az ADHD az egy veleszületett temperamentum jellegzetesség, így általában már 7 éves kor előtt is szembetűnő, állapot és nem betegség. A diagnózis felállításához, az, hogy valaki esetleg túl mozgékony, illetve nagyobb a mozgásigénye, nem elég. Szükséges, hogy több területen például kortárs közösségben és otthon nehézséget okozó funkcióromláshoz kapcsolódjon.

A szülők gyakran eszköztelennek érezhetik magukat, és folyamatos kritizáláshoz, büntetéshez, korlátozáshoz nyúlhatnak segítségül. A megoldatlan nehézségek pedig párkapcsolati konfliktusokat is eredményezhetnek. Az otthoni nehézségek mellett az iskolai teljesítmény és magatartás is kihívás elé állítja a gyermeket és a szülőket egyaránt. Fontos megérteni azonban, hogy a gyermek, nem azért nem teljesít jól, vagy viselkedik „rosszul”, mert nem akar, hanem mert egyszerűen nem tud. Azaz nincsenek meg a megfelelő képességei, vagy mert még pici hozzá. Ezenkívül a gyermekek azt a viselkedést választják, ami általában működőképes, amivel elérik azt, amit szeretnének. Például figyelmet, a feladattól való megmenekülést vagy egyszerűen a tevékenység végzésével kapcsolatos jó érzést. Minden esetben a megoldás a kívánt magatartás elérése jutalmazással., mert a büntetés aláássa a bizalmat és haragot vált ki. A jutalmazás során fontos, hogy a gyermek értse, hogy mi az elvárt és díjazott viselkedés, a pozitív teljesítés esetén dicsérjük a cselekedetét, és jutalmazzuk előre felállított általa is megértett rendszer szerint.

A szülők a fenti módszerrel sokat tehetnek azért, hogy a mindennapok gördülékenyebbek legyenek: a jutalmazást pedig kiegészíthetik a tér és az idő strukturálásával, azaz a gyermek életének egyszerűsítésével, illetve rendszerezésével. Azáltal, hogy bizonyos életterületeket funkció szerint elkülönítünk (pl. reggeli a konyában, tanulósarok vagy játszósarok, és ezeket a területek rendben tartjuk a zavaró ingerek kiiktatásával), vagy például, hogy a napi rutint részfeladatokra bontjuk. Ezek a megoldások még kisiskolás korban is nagy segítséget jelentenek a gyermek számára, ugyanúgy, mint ahogy a mondanivaló egyszerűsítése, tőmondatokba foglalása is. Zsuzsa az előadás során számos kreatív, a szülők által kézzel készített jutalmazó pontozófüzetet mutatott be különböző nehézségek, pl. hiszti, szétszórtság, kezelésére.

A gyakorlati tanácsokban gazdag 60 perces előadás végén a résztvevők a gyógyszeres kezelés előnyeiről és esetleges hátrányairól kérdeztek, illetve több szó esett arról is, hogyan érdemes bevonni, illetve partnerként együttműködni a pedagógusokkal. Zsuzsa számos könyvet ajánlott a szülőknek, és azt javasolta, hogy főként szakirodalomból tájékozódjanak az internetes portálok helyett.