Neuropszichológiai diagnosztika dióhéjban

Neuropszichológiai diagnosztika dióhéjban

A neuropszichológiai vizsgálat elvégzése gyermekeknél a legtöbb esetben iskolai tanulási zavar, például a figyelem, az írás, az olvasás vagy a számolás nehézségei miatt merül fel. További gyakori ok még a kivizsgálásra – amely akár jóval az iskoláskor előtt is indokolhat vizsgálatot – a megismerési funkciók, az intellektus általános vagy specifikus területen való elmaradása (pl. nyelvi fejlődés megkésése).

A neuropszichológiai diagnosztikai folyamat során komplex klinikai képet szeretnénk kialakítani a gyermekről vagy felnőttről, ezért a megismerő funkciók (észlelés, figyelem, végrehajtó funkciók, emlékezet, nyelv, írás, olvasás, számolás) mellett egyéb folyamatok (mozgásszabályozás, cselekvésirányítás, emocionális folyamatok) vizsgálata is fontos szerepet kap. A vizsgálat neuropszichológiai mérőeljárások (papír-ceruza tesztek, számítógépes szoftverek) segítségével történik.

A kognitív profil felállításával elvégezzük a kompetenciák (a megtartott és sérült, illetve a fejlődésben elmaradott képességek/készségek) minőségi és mennyiségi elemzését.

A komplex neuropszichológiai kivizsgálás 1-5, egyenként 45-50 perces alkalmat foglal magába. Az első alkalommal (45-50 perc) felvesszük a kórtörténetet, korábbi fejlődésmenetet, illetve bizonyos esetekben szűrővizsgálatot végzünk. A neuropszichológiai vizsgálat diagnosztikus szakaszában pedig 45-50 perces vagy 90 perces ülésekben a megismerési funkciók működését vizsgáljuk neuropszichológiai tesztek segítségével. A diagnosztikus alkalmak számát rugalmasan kezeljük, mert mindenkinél egyénre szabottan alakul a kivizsgálási folyamat.

A vizsgálatok elvégzése után ismertetjük és megbeszéljük az eredményeket, illetve kialakítjuk a fejlesztésre, terápiára vonatkozó tervet, ajánlásokat.