Hogyan segít a ritmus, a mozgás, és a zene az idegrendszeri éretlenségek és tanulási készségek fejlesztésében

Hogyan segít a ritmus, a mozgás, és a zene az idegrendszeri éretlenségek és tanulási készségek fejlesztésében

RGM BESZÁMOLÓ

Nemrégiben egy különleges péntek esti programon vettem részt a Murmo-ban. Kovács Petra zeneterapeuta és RGM oktató mutatta be az érdeklődőknek az alkalmazott módszerét.

A technika megalkotója Ronnie Gardiner jazz-dobos volt, aki megtapasztalta, hogy mennyi jótékony hatása van a testdobolásnak az agy működésére. Ezért tehát létrehozta a saját terápiás metódusát, hogy mindenki részesülhessen a zene és a ritmus együttes fejlesztő hatásában, ami az idegrendszer stimulálásának köszönhető. A módszer különlegessége abban rejlik, hogy egyszerre alkalmaz auditív, taktilis, verbális, motoros és vizuális ingereket, ezáltal erősítve a memóriát, a motoros és kognitív képességeket, illetve a koncentrációt.

A módszert jelenleg gyermekek terápiájában és felnőttek rehabilitációjában alkalmazzák, de kimagasló eredményeket lehet vele elérni az oktatásban is. Éppen ezért Petra, társaival együtt, azért dolgozik jelenleg, hogy bekerülhessen a közoktatásba a rendszeres RGM gyakorlás, megalapozva ezzel a gyermekek későbbi eredményeit.

Az előadás kezdete előtt lassan szállingózni kezdtek az érdeklődök, akikre hamar átragadt Petra lelkesedése, így rögvest kérdésekkel indult a bemutató. A kérdések után megtudtuk, hogy mi is ez a módszer pontosan, milyen területeken alkalmazzák és miért jó. Majd pedig következett a várva várt gyakorlati rész, amikor mi magunk is kipróbálhattuk a technikát Petra vezénylete alatt. Kezdetnek egy nagyon egyszerű gyakorlattal indítottunk, de a sokadik próba után már kellően bonyolulttá vált, hiszen egyszerre kellett figyelnünk arra, hogy mikor tapsolunk, mikor dobbantunk a lábunkkal, ráadásul mindezt két szólamban.

A könnyed bemelegítő után már éles gyakorlatok következtek, amiket Petra százféleképpen gyakoroltatott el velünk. Néha tapsoltunk, néha „kleppeltünk”, máskor a kettőt egyszerre. Továbbá változtattunk a hangszínünket, a hangerőt, felálltunk és leültünk közben, sőt különböző gyorsaságú és ritmusú zenékre gyakoroltuk az adott feladatot.

A gyakorlatok után pedig arra is lehetőséget kaptunk, hogy kicsit lecsendesedjünk, és feldolgozzuk a rengeteg ingert és információt egy nyugodt zenére, félhomályban, csukott szemmel.

Az előadás legvégén mindegyikünk arról számolt be, hogy egy hosszú munkanap után kimerülten érkezett a Murmóba, elszállt minden fáradtsága a remek „homloklebeny-tornának” köszönhetően.

Mostantól a kávé helyett egy kis RGM-et töltök reggel a poharamba.